fredag 15 oktober 2010

Hel och hemkommen!

Resan till Sara och Paris gick kanon! Hur härligt som helst att se henne igen. Tärar fälldes när jag satt på sista tåget mot flygplatsen. Men vi hann med mycket under dagarna! Sara var värsta guiden och visade upp Eifeltornet (så klart!) Dock ville vi inte åka upp i det pga terrorhot m.m... Där var massa militärer med gevär eller k-pist som gick runt därnere runt tornet. Coolt. Jag var tvungen att fotas med en av dom. Vi var även vid Notre Dame (fin kyrka där Jeanne d'Arc helgonförklarades), Sacre Coeur (stor vit kyrka som även fungerat som nån slags borg. Belägen på en hög kulle med värsta utsikten!), Katakomberna (lång gång under marken där fransmännen tyckte det var lämpligt att stapla skletten som fick grävas upp på kyrkogårdarna vid Les Halles för några hundra år sedan när en epidemi bröt ut), Louvren (där bl. a. Mona-Lisa hänger. Mycket anspråkslös enligt mig, men vad vet jag om konst! Personligen tyckte jag att mumien och Venusstatyn var häftigare), Triumfbågen (som byggdes som en hyllning för alla soldater som dog och kämpade under 1:a och 2:a världskriget) och Moulin Rouge (f.d bordell och senare slog cancan igenom här. Numera kan man för 150 euro äta och kolla på uppträdanden här. Filmen är sevärd!)

Tror inte jag glömt nåt nu. Det var en väldigt rolig resa iaf som inte slutade på bästa sätt p.g.a. strejkerna. Snälla ni fransmän, tycker ni det är värt att kollektiv- och flygtrafik ska behöva stanna upp för att ni inte vill höa pensionsåldern från 60 till 62 år? När ni har ett terrorhot hängandes över er? Kom igen! Jag höll på att missa mitt flyg p.g.a strejande metro till flygplatsen! Hade inte mitt plan varit försenat (även detta pga strejken) hade jag inte fått med mitt bagage för att jag kom 10 minuter försent till incheckningen! Jättekul. Ensam på europas näst största flygplats. 9.15 (när bagaget senast skulle checkats in) satt jag och grät på en buss som åkte runt flygplatsen till de olika terminalerna. Jag skulle till 2G. Den var längst bort på sträckan jag fick åka. Jättekul. Men det löste sig som sagt, tack och lov! Vill tacka Sara för att hon ofrade sin morgon åt att lotsa mig från metro till metro tills vi tillslut kom på rätt!

Jag hade skitkul och saknar dig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar