söndag 13 februari 2011

Minnuesförlust

Jag blir så irriterad när jag inte kan komma på vad en grej heter. En gång när jag jobbade natt hade jag en patient med epilepsi. Eller ja, inte riktigt epilepsi, det är det som är själva grejen. För hon kan få anfall, men det är inte riktiga anfall. Det enda som skiljer hennes från "riktiga" är att dom går att avbryta. Man kan avleda det hela, så när jag kom in till henne frågade jag typ hur det var med henne och gick sedan lugnt och hämtade sjuksköterskan som i sin tur räckte fram en hand mot den skakande patienten och sa "kom här nu, sätt dig upp. Jag hjälper dig" varpå patienten vaknar ur sitt epileptiska anfall och kan gå upp från golvet och sätta sig i sängen igen. Så sjukt, men jag kan inte komma på vad den typen av epilepsi kallas. Tydligen finns det en liknande variant med förlamningar. På den avdelningen hade dom haft en patient som var halvsidesförlamad när han var vaken, men inte när han sov!

Stört irriterande är det. Hittar inget på google heller :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar