torsdag 2 juni 2011

Dom sa: kom tillbaka om några år. Jag tänkte: fuck no

Så, jag har ÅTERIGEN blivit utslängd från blodcentralen. I Skene sa som att jag skulle ha 130 i blodvärde (hb) för att få ge blod. Jag hade 110. Det är anemi. Alldeles för lågt. En tjej ska ligga på minst 117 enligt vårdcentralens riktlinjer vill jag minnas från min APU. Fick järntabletter utskrivna för detta som höjer värdet rejält. I Varberg hörde jag att dom ville ha nåt på 120 ist, så jag tog ett test på avdelningen och hade 121 och 122. Tänkte att "Yes, nu jävlar ska jag bli blodgivare!" Gick med gott mod ner och frågade lite. Fick höra att deras gräns var 125... Jahaa... Så nu har jag återupptagit mina järntabletter. Har en veckas dos kvar. Hoppas det hjälper. Tänker äta massa järnrik mat, t.ex. leverpastej, kött, gröna grönsaker som spenatkål, broccoli m.m. Kompleterar med c-vitaminrik mat för att det ökar upptaget av järn i kroppen. Till skillnad från mjölkprodukter och sånt som hämmar upptaget. Det är kalciumet som ställer till det. Te och kaffe är också dåligt för järnupptaget. Om nån är sugen på att få tips om sånt här kan ni gå in på den här sidan så får ni lite bra tips. Eller googla, det finns jättemycket bra fakta om detta. Fler än man tror, främst kvinnor, har brist på järn.

Så, om jag håller mig till detta kommer jag nog få upp mitt hb tillräckligt för att äntligen kunna bli blodgivare! :D

1 kommentar:

  1. Blodpudding mä, som du älskar :)
    På mig var hb det enda de var nöjda med, men blodgivare fick jag bli, så håller tummarna för dig med!

    SvaraRadera